• 22 сентября, 2024 5:34 дп

2023 жылдың қорытындысы бойыншаҚазақстандағы демографиялық трендтер, ұзақмерзімді сын-қатерлер және олардың зейнетақыжүйесіне әсері

Автор:admin

Июл 19, 2024

Қазақстан Республикасы Стратегиялық жоспарлаужәне реформалар агенттігінің Ұлттық статистика бюросының деректері бойынша 2024 жылғы 1 қаңтарғаел халқының саны — 20 млн-нан асты. Бұл ретте жастоптары бойынша мынадай бөліністер байқалды: 25 жасқа дейін — 8,5 млн адам (42,6%), 25 жастан 65 жасқадейін – 9,7 млн адам (48,5%), 65 жастан асқан – 1,8 млн адам (8,9%).

Қазақстанда халық саны 2050 жылдың соңына қарай26,3 млн адамға жетеді деп болжануда.

Өмір сүру ұзақтығы және қарт адамдардың үлесі  

    Өмір сүру ұзақтығы (халықтың өлім-жітім деңгейіқарастырылып отырған жылмен бірдей болғанжағдайда, адамның орташа өмір сүру ұзақтығыныңмәні) пандемия жағдайында (2020-2021) төмендегенненкейін 2021 жылғы 70,23-тен 2023 жылы 75,09 жасқадейін өсті.

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Бүкіл халық

70,62

71,44

71,97

72,41

72,95

73,15

73,18

71,37

70,23

74,44

75,09

Ерлер

65,91

66,90

67,49

67,99

68,72

68,84

68,82

67,09

66,33

70,26

70,99

Әйелдер

75,23

75,82

76,26

76,61

76,92

77,19

77,30

75,53

74,03

78,41

79,06

БЖЗҚ-ның да, БҰҰ-ның да болжамдары өмір сүруұзақтығының ұлғаюына байланысты 2050 жылғақарай демографиялық қартаюдың жоғары деңгейібайқалатынын көрсетеді (60 және одан жоғары жастағыадамдардың үлесі 2008 жылғы 9,7%-дан 2023 жылы13,6%ға дейін өсті және осылай өсуін 2050 жылғақарай 16,7%ға дейін жалғастыра бермек. Яғни 2050 жылға орта есеппен әрбір алтыншы қазақстандық 60 және одан жоғары жаста болады).

60 жастағы және одан асқан адамдар үлесінің нақты дерегі мен болжамы

Жиынтық туу коэффициенті

Халық құрылымына әсер ететін негізгіфакторлардың біріжиынтық туу коэффициенті(ЖТК). Ол бір әйелдің бала туу қабілеті бар кезеңде (яғни 15 пен 50 жас аралығында) орташа есеппен қанша рет босана алатынын көрсетеді.

2022 жылдан бастап бұл көрсеткіштің 2023 жылы 3,05-тен 2,96-ға дейін төмендеуі байқалды. БҰҰ болжамдарына сәйкес Қазақстандағы туу коэффициентінің 2050 жылға қарай бір әйелге шаққанда 2,42 балаға дейін одан әрі төмендеуі күтілуде.

Жылы

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Бір әйелге шаққандағы балалардың  ЖТК  

2,77

2,73

2,84

2,90

3,13

3,32

3,05

2,96

Бала туу көрсеткішінің төмендеуі бүкіл әлем үшінжаһандық үрдіс. Туу көрсеткіштерінің біртіндептөмендеуі және өмір сүру ұзақтығының ұлғаюыжағдайында 1 еңбекке қабілетті адамға түсетін демографиялық жүктеме артады.

Көші-қон сальдосы

ЮНФПА-ның Қазақстандағы өкілдігі (БҰҰ-ныңхалық қоры) Қазақстан Республикасының халқысаласындағы жағдайды талдау атты есебінде 2050 жылға қарай 1000 адамға шаққанда 0 көші-қонсальдосына біртіндеп қол жеткізуді болжайды. Бұл«Республиканың жұмыс күшіне жоғары сұранысынан, елеулі этникалық эмиграция әлеуетінің біртіндеп сарқылуынан, Қазақстаннан оңтүстікке қарай орналасқан елдердегі халықтың жылдам өсуіненболатын экономикалық дамуымен» бейімделеді.

Төменде 2016-2023 жылдардағы иммигранттар мен эмигранттардың саны келтірілген:

Жылы

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Келгендер

13 755

15 595

12 747

12 255

11 370

11 039

17 425

25 387

Кеткендер

34 900

37 725

41 868

45 225

29 088

32 256

24 147

16 094

Өздеріңіз байқағандай, пандемиядан кейінҚазақстанға келушілердің жыл сайынғы саны соңғы екіжылда 2 еседен аса өсіп, 2020 жылдан бері кеткендердіңсаны 2 есеге азайды.

Әлеуетті қолдау коэффициенті

65 жастағы және одан асқан адамдардың санынабөлінген еңбекке қабілетті жастағы адамдардың саны (25 жастан 64 жасқа дейін) ретінде есептелетін әлеуеттіқолдау коэффициентінің төмендеуі байқалады.

Еңбекке қабілетті жастағы адамдардың (25-64 жас) зейнеткерлерге (65+ жас) арақатынасы 2012 жылғы7,7-ден 2023 жылы 5,49-ға дейін төмендеді, БЖЗҚ мен БҰҰ болжамдарына сәйкес, Қазақстанда әлеуеттіқолдау коэффициентінің 2050 жылға қарай шамамен4,0е дейін төмендеуі жалғасады. Бұл еңбекке қабілетті халыққа түсетін «жүктемені» арттырады.

Әлеуетті қолдау коэффициентінің нақты дерегімен болжамы

Қазіргі демографиялық трендтер мен ұзақ мерзімдісын-қатерлер қоғамға зейнетақымен қамсыздандыруғабайланысты маңызды міндет қойып отыр. Бұл міндеттідамудың демографиялық және экономикалықүрдістеріне неғұрлым тегеурінді бола алатын жинақтаушы зейнетақы жүйесі шешеді.  

Жинақтаушы зейнетақы жүйесі азаматтарға еңбекке жарамды уақытында өздерінің зейнетақы жинақтарын табыстарына сәйкес қалыптастыруға мүмкіндік береді. Бұл зейнетақымен қамсыздандыру жауапкершілігін мемлекет, азаматтар және жұмыс берушілер арасында қайта бөлу арқылы мемлекеттік бюджетке түсетін жүктемені азайтуға және болашақта зейнетақымөлшерін арттыруға ықпал етеді.    

Осылайша, зейнетақы жүйесіндегі жинақтаушы құрамдауышты дамыту және нығайту оның орнықтылығын және демографиялық өзгерістерге бейімделуін, болашақтағы зейнеткер буынның жайлы өмір сүру жағдайларын қамтамасыз етудің, қаржылық тәуекелдерді бейтараптандырудың негізгі факторы болып табылады. Осы мақсаттарға қол жеткізу үшін Қазақстан Республикасының Әлеуметтік кодексінде 5%мөлшеріндегі жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналарын (ЖМЗЖ) 2024 жылдан бастап кезең-кезеңімен енгізу көзделген.

БЖЗҚ 2013 жылғы 22 тамызда «ГНПФ» ЖЗҚ» АҚ негізінде құрылды. БЖЗҚ құрылтайшысы және акционері – Қазақстан Республикасы Қаржы министрлігінің «Мемлекеттік мүлік және жекешелендіру комитеті» ММ арқылы Қазақстан Республикасының Үкіметі. БЖЗҚ зейнетақы активтерін сенімгерлікпен басқаруды Қазақстан Республикасының Ұлттық Банкі жүзеге асырады. Зейнетақы заңнамасына сәйкес БЖЗҚ міндетті зейнетақы жарналарын, жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналарын, міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарын, ерікті зейнетақы жарналарын тартуды, сондай-ақ «Қазақстан Республикасының екінші деңгейдегі банктерінде орналастырылған депозиттерге міндетті кепілдік беру туралы» Қазақстан Республикасының Заңына сәйкес депозиттерге міндетті кепілдік беруді жүзеге асыратын ұйым аударған кепілдік берілген депозит бойынша кепілдік берілген өтемнің талап етілмеген сомасы есебінен қалыптастырылған ерікті зейнетақы жарналарын есепке алып, оның есебін жүргізеді, зейнетақы төлемдерін жүзеге асыруды қамтамасыз етеді. Сондай-ақ Қор нысаналы активтер мен нысаналы талаптарды есепке алуды, нысаналы жинақтау шоттарына нысаналы жинақтарды (НЖ) есепке алу мен есептеуді, НЖ төлемдерін оларды алушының банк шоттарына есептеуді, «Ұлттық қор – балаларға» бағдарламасы шеңберінде Қазақстан Республикасының Үкіметі айқындаған тәртіппен НЖ қайтарымдарын есепке алуды жүзеге асырады (толығырақ www.enpf.kz сайтында).

 

Автор: admin